Jag orkar inte slåss

Vad jag lärt mig i mitt vuxna liv: 

1. Om du blir misshandlad så ska du anmäla det.
2. Om du anmäler misshandel så måste det synas.
3. Om du anmäler misshandel som syns på din kropp så måste du ha vittnen som kan styrka att du inte ljuger.
4. Om du har vittnen på att du blivit misshandlad, låt oss säga tre stycken, så måste dessa berätta för att vi ska tro dig.
5. Om vittnen ljuger och säger att inget hänt (trots blåmärken, skinnflådda bröst osv) så är det inte de som ljuger. Det är du.
6. Om du blivit utsatt för psykisk, fysisk och sexuell misshandel så måste du kunna styrka detta med datum.
7. Om du kan styrka detta med datum så måste du bli förhörd på polisen minst 24 timmar under en tre dygns period.
8. Om du blir förhörd i minst 24 timmar under en tre dygns period så kan vi välja att inte tro dig samt inte ta in den du säger gjort det på förhör. 

9. Om du däremot krossar en ruta, då jävlar! 

Summering av det jag lärt mig:
En krossad ruta är mer värd än en krossad människa.

Kommentera här: